home









logo

Uit het Reformatorisch Dagblad van 26 juni 2008 had het Platform een artikel overgenomen dat door een van de gehandicapten uit Lisse als krantenknipsel was overhandigd, dat ging over de problemen en vele tijd die gehandicapten kwijt zijn om ergens te kunnen komen met het speciale gehandicaptenvervoer. De aanleiding van het artikel was de presentatie aan de Tweede Kamer van het zwartboek van de FNV, dat gebaseerd was op 600 klachten van ouderen, gehandicapten en chauffeurs van taxibusjes.

Niet beter wetende dan dat men een dergelijk artikel uit de krant mag overnemen mits met bronvermelding is dat artikel en nog enkele andere artikelen over het gehandicaptenvervoer op deze pagina gepubliceerd, uiteraard met volledige bronvermelding.

Eind augustus 2009 zijn ze echter volledig verwijderd vanwege een dreigende brief van Peter Vincent Schuld van Swordstone, gezien het feit dat van dat krantenknipsel een foto deeluitmaakte, die zonder toestemming van de rechthebbende was gepubliceerd.

Om erger te voorkomen, advocaatkosten kunnen zeer hoog oplopen, die door het Platform niet te dragen zijn, moest het Platform 765,- ophoesten. Hetgeen het onder protest heeft gedaan.

Na uitgebreide bestudering van de wetgeving hierover en gerechterlijke uitspraken leek het ons verstandiger aan de eis te voldoen, wel onder protest.

Laat dit voor anderen een les zijn!! Een zoekslag in Google naar 'Swordstone' kan zeer leerzaam zijn.

Ik heb toen de brief en vervolg correspondentie en e-mails op de site gezet in de plaats van het oorspronkelijke artikel uit het Reformatorisch dagblad. Uit een op 4 mei 2014 ontvangen e-mail van Peter-Vincent Schuld zou ook dat een schending zijn van het auteursrecht. Ik ben daar nog even ingedoken en het blijkt inderdaad niet te mogen, hoewel er hier en daar wel twijfel over bestaat. Tevens heb ik gelezen dat er een wijziging komt op de wet auteursrecht met een verruiming van de mogelijkheden tot publiatie. Dat wacht ik af. Intussen heb ik de gewraakte correspondentie meteen na het onvangen van de e-mail verwijderd.

laatst gewijzigd 5 mei 2014